Inhoudsopgave:

  1. Welk fruit mag je eten bij FODMAP?
  2. Welke bloem FODMAP?
  3. Welke groente low Fodmap?
  4. Is frikandel FODMAP?
  5. Waar zit veel FODMAP in?
  6. Welke yoghurt FODMAP?
  7. Welke sauzen FODMAP?
  8. Waar zit fructanen in?
  9. Is witloof FODMAP?
  10. Is spinazie FODMAP?
  11. Welke frituursnacks zijn low Fodmap?
  12. Wat is Quatrase?
  13. Welk fruit eten bij fructose intolerantie?
  14. Welke yoghurt bij lactose-intolerantie?

Welk fruit mag je eten bij FODMAP?

Fruit dat je wel kunt eten:
  • Onrijpe bananen (tot 100 gram per portie)
  • Blauwe bessen (max. 40 gram)
  • Frambozen (max. 60 gram)
  • Aardbeien.
  • Druiven.
  • Kiwi's.
  • Mandarijnen.
  • Sinaasappels.

Welke bloem FODMAP?

Bloem/meel Mijn favorieten zijn het glutenvrije zelfrijzend bakmeel van Albert Heijn, Schär Mix It Universal en Doves Farm Freee glutenvrij bloem. Ik gebruik zelf voor mijn gezondere baksels graag havermeel. Havermout wordt in de Monash app aangegeven als low FODMAP tot 60 gram .

Welke groente low Fodmap?

2. FODMAP-arme wokgroenten
  • Sperziebonen.
  • Rode paprika.
  • Courgette.
  • Aubergine.
  • Tomaat.
  • Lente-ui, het groene gedeelte.
  • Kruiden.

Is frikandel FODMAP?

Snacks waar tarwe in is verwerkt zoals bijvoorbeeld: Bitterbal. Kroket. Frikandel.

Waar zit veel FODMAP in?

Waar zitten FODMAPs in?
  • Fructose: honing, appels, mango, peer, watermeloen.
  • Fructanen: artisjok, knoflook, prei, ui, lente-ui, graan, rogge, gerst.
  • Lactose: melk, ijs, vla, yoghurt, kazen.
  • Galacto-Oligosaccharides (GOS): snijbonen, kikkererwten.
  • Polyolen: appels, abrikozen, nectarines, pruimen, champignons.

Welke yoghurt FODMAP?

Plantaardige / vegan yoghurt Er zijn verschillende soorten plantaardige yoghurt op basis van kokos verkrijgbaar. Kokos is beperkt low FODMAP. Monash University geeft aan dat een portie van 125 gram kokosyoghurt low FODMAP is. Omdat de hoeveelheid kokos per product verschilt, kan de hoeveelheid FODMAPs ook verschillen.

Welke sauzen FODMAP?

De hoeveelheid tarwe(zetmeel) die in onderstaande sauzen zit is zo weinig dat die geen probleem vormt.
  • Azijn.
  • Chilisaus.
  • Ketjap, oestersaus, sojasaus.
  • Mayonaise.
  • Mosterd.
  • Tobascosaus.
  • Tomatenketchup of puree.

Waar zit fructanen in?

Fructanen komen voor in bepaalde soorten fruit, groente en graanproducten. Een aantal voorbeelden van producten die veel fructanen bevatten zijn: knoflook, ui, artisjok, asperges, tarwe, dadels, prei, cashewnoten, pistache noten, en spliterwten.

Is witloof FODMAP?

Witlof is een ideale groente voor het FODMAP dieet. Het bevat namelijk helemaal geen FODMAP's waardoor je het onbeperkt kunt eten. Niet iedereen houdt echter van de enigszins bittere smaak van witlof. Maar de rassen die tegenwoordig worden gekweekt zijn al een stuk minder bitter.

Is spinazie FODMAP?

Gewone spinazie bevat geen FODMAP's en kan onbeperkt gegeten worden. Je kunt een gedeelte van de spinazie ook vervangen door rucola.

Welke frituursnacks zijn low Fodmap?

Low FODMAP zoete snacks
  • Pindarotsjes Puur (bij 50% chocolade tot 60 gram, ongeveer 5 stuks)
  • Pindarotsjes Melk (bij 50% chocolade tot 40 gram, ongeveer 3 stuks)
  • Pure chocolade (tot 30 gram, ongeveer 5 blokjes)
  • Melkchocolade (tot 20 gram, ongeveer 3 blokjes)
  • Witte chocolade (tot 25 gram, ongeveer 4 blokjes)

Wat is Quatrase?

Quatrase bevat maar liefst vier verschillende enzymen en helpt onder andere bij de vertering van lactose. Quatrase bevat de enzymen lactase (5.000 FCC), Xylose Isomerase (5.000 u), Alpha Galactosidase (600 u) en Invertase (250 u).

Welk fruit eten bij fructose intolerantie?

Maar bijvoorbeeld bessen, frambozen, aardbeien en rabarber bevatten relatief weinig fructose. Ook worden pasta, rijst, quinoa, pure melkproducten, vlees, vis en eieren doorgaans goed verdragen bij fructose-intolerantie. Groenten en fruit die relatief weinig fructose bevatten, zijn avocado's, komkommers of courgettes.

Welke yoghurt bij lactose-intolerantie?

In zure melkproducten zoals gewone yoghurt, kwark en karnemelk zit minder lactose. Zij worden vaak beter verdragen dan zoete melkproducten. Harde kaas, zoals Goudse kaas, is lactosevrij of bevat slechts een spoortje lactose.