Inhoudsopgave:

  1. Hoe krijg je Dwanggedachtes weg?
  2. Wat betekent obsessieve gedachten?
  3. Wat te doen bij obsessieve gedachten?
  4. Welke dwanggedachten zijn er?
  5. Welke therapie bij dwanggedachten?
  6. Hoe van een obsessie afkomen?
  7. Wat zijn agressieve dwanggedachten?
  8. Wat als liefde een obsessie wordt?
  9. Kan je genezen van dwanggedachten?
  10. Heb ik OCPS?
  11. Hoe ontstaat OCPS?
  12. Wat veroorzaakt een obsessie?

Hoe krijg je Dwanggedachtes weg?

Als u een dwangstoornis heeft, kunt u zelf een aantal dingen doen om met uw angsten te leren omgaan en u beter te voelen.
  • Bewegen. ...
  • Genoeg slapen.
  • Regelmatig leven. ...
  • Goed eten.
  • Geen alcohol en drugs gebruiken.
  • Ontspannen. ...
  • Zo veel mogelijk alles blijven doen. ...
  • Uw gedachten proberen te veranderen.

Wat betekent obsessieve gedachten?

Dwanggedachten (obsessies) zijn steeds terugkerende ideeën of voorstellingen die zich aan iemand opdringen en hem of haar moeilijk loslaten. Zulke gedachten zijn ongewild en onplezierig. Dwanghandelingen (compulsies) zijn handelingen die steeds op een bepaalde manier moeten worden uitgevoerd, zogenoemde rituelen.

Wat te doen bij obsessieve gedachten?

Tips voor stoppen van dwanggedachten
  1. Praat erover ! ...
  2. Probeer meer te weten te komen over dwang, bijvoorbeeld door te lezen erover of door lotgenotencontact.
  3. Schrijf de gedachten op, ook al is het telkens dezelfde gedachte (zonder dwanghandelingen uit te voeren). ...
  4. Doe aan mindfulness/meditatie. ...
  5. Ga lekker sporten!

Welke dwanggedachten zijn er?

Voorbeelden van dwanggedachten/obsessies zijn:
  • Je bent bang dat anderen jou iets willen aandoen.
  • Je bent bang dat je voortdurend besmet raakt door vuil.
  • Je denkt dat je grove fouten maakt met ernstige gevolgen.
  • Je hebt gedachten dat je iemand iets wilt aandoen.
  • Je hoort vloekwoorden in je hoofd terwijl je gelovig bent.

Welke therapie bij dwanggedachten?

Over het algemeen worden dwanggedachten en stoornissen bij de GGZ Groep behandeld met cognitieve gedragstherapie, medicijnen of een combinatie daarvan. Door cognitieve gedragstherapie leert u op een andere manier denken én handelen.

Hoe van een obsessie afkomen?

Zelf maatregelen tegen obsessies nemen
  1. Zorg voor genoeg slaap.
  2. Leef volgens een vast ritme, eet en slaap op vaste momenten.
  3. Eet gevarieerd en voldoende.
  4. Gebruik ademhalingsoefeningen om tot rust te komen wanneer je je angstig voelt.
  5. Gebruik geen alcohol en drugs.

Wat zijn agressieve dwanggedachten?

Dwanggedachten zijn hardnekkig terugkerende en aanhoudende gedachten, impulsen of beelden die door de patiënt als indringend en vreemd worden ervaren en die angst veroorzaken. Hoewel de patiënt deze gedachten, beelden of impulsen probeert te negeren of te onderdrukken, lukt dit niet.

Wat als liefde een obsessie wordt?

Soms blijft iemand hangen in dat obsessieve gevoel, wanhopig smachtend naar beantwoording van die 'liefde'. Dit fenomeen staat bekend als limerence, ook wel verliefdheidsverslaving genoemd. Het lijkt weliswaar op liefde, of verliefdheid, maar het is het niet écht.

Kan je genezen van dwanggedachten?

Een dwangstoornis gaat meestal niet vanzelf over. Wanneer dwang je leven in de weg staat of zelfs heeft overgenomen, dan kan therapie je helpen. Therapie kan een dwangstoornis niet genezen, maar het helpt je wel om op een gezonde en ontspannen manier met stress om te gaan.

Heb ik OCPS?

Mensen met een dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis, ook wel een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis genoemd (OCPS), ervaren een sterke drang om alles onder controle te hebben. Ze zijn voortdurend bezig om hun taken ordelijk en foutloos te uit te voeren, vaak zonder enige emotie.

Hoe ontstaat OCPS?

Mogelijke oorzaken van OCPS Mogelijke psychologische oorzaken zijn een kille, kritische of strenge houding van de opvoeders en een omgeving die nadruk op verantwoordelijkheid of schuld legt en weinig ruimte biedt voor spel en gevoel.

Wat veroorzaakt een obsessie?

Meestal komen obsessies voort uit een angst voor iets, en je wilt voorkomen dat waar jij bang voor bent gebeurt. Hierdoor kunnen er naast dwanggedachten ook dwanghandelingen (compulsies) ontstaan.