Inhoudsopgave:

  1. Waar is een middagdutje goed voor?
  2. Waar komt slapen vandaan?
  3. Wat kunnen oorzaken zijn van slaapproblemen?
  4. Wat kan ik doen als ik geen slaap krijg?
  5. Hoeveel REM-slaap nodig?

Waar is een middagdutje goed voor?

Een middagdutje wordt niet voor niets een powernap genoemd. Twintig minuten is al genoeg om even bij te tanken en je minder slaperig te voelen. Na zo'n dutje kun je er weer fris tegenaan. Je bestrijdt hiermee niet alleen je vermoeidheid: je zorgt zo ook dat je je mentaal beter voelt.

Waar komt slapen vandaan?

Slaap is de periode van inactiviteit en afwezigheid van wakend bewustzijn, waarbij het lichaam tot rust komt. De slaap-waakritmiek wordt bij mensen en dieren geregeld door gebieden in de hersenstam en de hypothalamus.

Wat kunnen oorzaken zijn van slaapproblemen?

  • Een slaapstoornis kan ontstaan door verschillende zaken, zoals stress, leefgewoonten of traumatische gebeurtenissen. ...
  • Stress. ...
  • Leefgewoonten. ...
  • Traumatische gebeurtenissen. ...
  • Leeftijd. ...
  • In een vicieuze cirkel. ...
  • Alcohol en slaap. ...
  • Doe mee met de Beter Slapen Challenge.

Wat kan ik doen als ik geen slaap krijg?

Er zijn ook gewoontes die slaapproblemen kunnen veroorzaken of in stand houden:
  1. 's Avonds voor het slapengaan op een smartphone, tablet of ander beeldscherm kijken;
  2. Koffie of alcohol drinken voor het slapengaan; door koffie blijf je wakker, bij alcoholgebruik val je goed in slaap maar word je 's nachts vaker wakker.

Hoeveel REM-slaap nodig?

Gemiddeld wordt de hele slaapcyclus, die ongeveer anderhalf uur duurt, zo'n 3 tot 6 keer per nacht doorlopen. De eerste 4,5 uur van je slaapcyclus is het belangrijkst. Deze periode van diepe slaap heb je nodig om overdag te kunnen functioneren, uitgaande van een normaal dag-nachtritme. Het is een absoluut minimum.