Inhoudsopgave:

  1. Wat gebeurt er bij conditie opbouwen?
  2. Wat is conditie verbeteren?
  3. Hoe belangrijk is een goede conditie?
  4. Hoe lang behoud je je conditie?
  5. Wat moet je doen om je conditie te verbeteren?

Wat gebeurt er bij conditie opbouwen?

Hoe werkt conditie En hoe sterker je hart, des te krachtiger het bloed door je lichaam wordt gepompt waardoor je spieren meer zuurstof opnemen. Als spieren meer zuurstof opnemen zijn ze langer in staat om een bepaalde oefening vol te houden zonder vermoeid te raken. En zo merk je dat je een goede conditie hebt.

Wat is conditie verbeteren?

Als je conditie toeneemt slaat je hart minder vaak in rust (immers er wordt per keer meer bloed naar het lichaam gepompt) en de hartfrequentie gaat minder snel omhoog bij inspanning (b.v. bij traplopen). Door te trainen kun je je conditie ofwel je hartgrootte verbeteren.

Hoe belangrijk is een goede conditie?

Het gevolg van goed je conditie verbeteren is dat je je fit voelt. Bovendien heb je een lager risico op een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten of een hartaanval. Er is bewijs dat aerobische oefeningen de bloeddruk kunnen verlagen, vooral bij mensen met een hoge bloeddruk.

Hoe lang behoud je je conditie?

De meeste mensen merken pas na twee weken rust verschil. Ook dit is afhankelijk van de mate van inactiviteit en hoe ervaren je bent. Uit onderzoek blijkt dat beginners die vier weken niet sporten de conditionele vooruitgang van de twee maanden daarvoor volledig kwijt zijn.

Wat moet je doen om je conditie te verbeteren?

8 tips voor een betere conditie
  1. Wandelen. Dagelijks minstens een half uurtje lopen, daar kan geen pil tegenop. ...
  2. Fietsen. Fietsen versnelt de bloedcirculatie. ...
  3. Alledaags bewegen. ...
  4. Ochtendgymnastiek. ...
  5. Samen trainen is leuker. ...
  6. Oefeningen in de huiskamer voor iedereen. ...
  7. Sporten. ...
  8. Krachttraining.