Inhoudsopgave:

  1. Hoe kun je zittend slapen?
  2. Wat is een gezonde slaaphouding?
  3. Wat gebeurt er als je op je rug slaapt?
  4. Kan je op je rug slapen?
  5. Welke slaaphouding is het meest populair?
  6. Waarom droom je als je op je rug slaapt?
  7. Hoe voorkom je dat je op je rug slaapt?

Hoe kun je zittend slapen?

Allereerst raad ik je aan om, zo gauw je de kans hebt, bij een raam te gaan zitten (of een stoel bij het raam te reserveren). Dan kun je je hoofd tegen een zijwand aanleunen, zodat je niet de hele tijd wakker schrikt van het knikkebollen.

Wat is een gezonde slaaphouding?

De slaaphoudingen die het meest gezond zijn, zijn de rug- en zijligging. Waar je voor kiest hangt af van jouw eigen voorkeur. Wanneer je op je rug ligt, is de kans groter dat je gaat snurken. Wanneer je op je zij ligt, kan het zijn dat je toch half op je buik gaat liggen.

Wat gebeurt er als je op je rug slaapt?

Nadelen voor rugslapers: De kans dat rugslapers zorgen voor geluidsoverlast is groter dan bij andere slaapposities. Wanneer je op je rug slaapt zorgt de zwaartekracht ervoor dat je tong een beetje naar achteren zakt. Hierdoor kan je tong gedeeltelijk de luchtpijp afsluiten, wat het welbekende snurkgeluid veroorzaakt.

Kan je op je rug slapen?

Slapen op de rug kan prima ter afwisseling, maar hierbij kan het hoofd gaan hangen en kan er spanning in de nek ontstaan. De beste slaaphouding is de zijligging. Bij deze lighouding staat er zo min mogelijk spanning op de nek en rug. Hierbij moet wel goed gelet worden op het doordraaien naar de stabiele zijligging.

Welke slaaphouding is het meest populair?

Op je rug slapen niet aan jou besteed? Slapen op je zij is waarschijnlijk de meest populaire slaaphouding. Deze slaaphouding zorgt voor een verlengde ruggengraat, vermindert de kans op snurken en is eigenlijk best comfortabel.

Waarom droom je als je op je rug slaapt?

Het lijkt misschien voor de handliggend om op je rug te slapen, maar de onderzoekers uit het onderzoek raden dit ten zeerste af. Waarom? Het zou volgens hen niet alleen snel nekklachten opleveren én je zou er meer van snurken, maar door op je rug te liggen heb je ook nog eens een grotere kans op een nachtmerrie.

Hoe voorkom je dat je op je rug slaapt?

Om de spanning op de onderrug te beperken kan je een kussen onder je knieën leggen. Hoewel over het algemeen wordt aangenomen dat ruglig de meest gezonde houding is, is het nog beter om geregeld af te wisselen tussen rug- en zijlig.