Inhoudsopgave:

  1. Hoe concentratie stimuleren?
  2. Heeft slaap invloed op je concentratie?
  3. Hoe komt het dat scholieren te weinig slapen?
  4. Hoeveel slaapt de gemiddelde student?
  5. Waarom slapen jongeren te weinig?
  6. Waarom slapen jongeren later?

Hoe concentratie stimuleren?

Houd afleidende prikkels onder controle!
  1. Studeer in een rustige, prikkelarme omgeving. ...
  2. Schakel omgevingsgeluiden van radio en televisie zoveel mogelijk uit. ...
  3. Leg je GSM niet in het zicht en schakel het geluid af.
  4. Kijk op vooraf bepaalde momenten op je GSM of sociale media.

Heeft slaap invloed op je concentratie?

Bij de meeste mensen heeft slaaptekort een negatief effect op het concentratie- en reactievermogen op de dag erna. Tekort aan slaap draagt bij tot mentale vermoeidheid, vergeetachtigheid en slechte stemming. Maar kan ook tot gevaarlijke omstandigheden leiden.

Hoe komt het dat scholieren te weinig slapen?

Jongeren worden zo later moe én slapen minder diep. Sociale media kunnen bovendien felle emotionele reacties uitlokken, die op hun beurt de slaap verstoren.” Bijkomende oorzaken zijn wellicht de aversie van jongeren voor regelmaat, stress door school(werk), te weinig beweging en te veel frisdranken (met cafeïne).

Hoeveel slaapt de gemiddelde student?

Chronisch slaaptekort De gemiddelde student in Nederland gaat om 23:35 uur naar bed en heeft 26 minuten nodig om in slaap te vallen. Opstaan gebeurt rond 8:17 uur; een student heeft dan 8 uur en 16 minuten geslapen. 65% van de studenten geeft aan te weinig te slapen.

Waarom slapen jongeren te weinig?

Jongeren slapen vaak te kort en slecht. Piekeren, laat slapen door huiswerk, schermgebruik en gebrek aan regels van ouders zijn oorzaken die vaak voorkomen. En de verschuiving van het slaapritme door veranderingen in de hersenen helpen ook niet mee.

Waarom slapen jongeren later?

Het slaapritme verandert in de puberteit en verschuift ongeveer 2 tot 3 uur. Dat betekent dat pubers pas een paar uur later in slaap kunnen vallen. Omdat ze toch 9 uur slaap nodig hebben, kunnen ze behoefte krijgen aan uitslapen. Dan is het soms lastig om op tijd op te staan om naar school te gaan.