Inhoudsopgave:

  1. Hoe burn-out uitleggen?
  2. Hoe omgaan met partner burn-out?
  3. Hoe kan ik mijn overspannen partner helpen?
  4. Wat moet je zeggen tegen iemand met een burn-out?
  5. Wat doen als je denkt dat je een burn out hebt?
  6. Wat kan ik zelf doen aan burn-out?
  7. Hoe om te gaan met depressieve partner?
  8. Wat zeggen tegen iemand die stress heeft?

Hoe burn-out uitleggen?

De Hoge Gezondheidsraad (HGR) definieert burn-out als een uitputting die het gevolg is van een (langdurig) gebrek aan evenwicht tussen de toewijding van een mens en wat hij ervoor terugkrijgt. Die uitputting maakt dat je je emoties minder goed kan beheersen en dat je cognitieve vermogens verminderen.

Hoe omgaan met partner burn-out?

6 tips: hoe kun je jouw naaste met een burn-out helpen?
  • Tip 1: accepteer de situatie zoals deze is. ...
  • Tip 2: veroordeel niet. ...
  • Tip 3: blijf in contact. ...
  • Tip 4: vraag waar je iemand mee kan helpen. ...
  • Tip 5: onderneem samen ontspannende activiteiten. ...
  • Tip 6: neem dingen niet te persoonlijk.

Hoe kan ik mijn overspannen partner helpen?

Je kunt je partner met een burn-out op de volgende manieren helpen:
  • Steun je partner. ...
  • Luister naar je partner: Probeer te voorkomen dat je partner gevoelens opkropt. ...
  • Heb geduld: het verwerken van overspanning kost tijd. ...
  • Vergeet jezelf niet: steun voor je partner is belangrijk, maar offer jezelf niet op.

Wat moet je zeggen tegen iemand met een burn-out?

Geef oprechte aandacht, neem de tijd om in gesprek te gaan en interesse te tonen hoe iemands leven er op dit moment uitziet en wat iemand bezig houdt. Bied rust en geduld, niets hoeft, geef de tijd die nodig is om een verhaal te vertellen, om na te denken om even uit te rusten.

Wat doen als je denkt dat je een burn out hebt?

Meestal begeleidt een praktijkondersteuner (poh-ggz) of de huisarts u bij het herstellen van een burn-out. Soms is het nodig om u te verwijzen naar een psycholoog voor een passende behandeling. Behandeling van een burn-out door een psycholoog wordt niet vergoed.

Wat kan ik zelf doen aan burn-out?

Zorg dat u structuur in uw dag houdt. Probeer ook thuis een paar taken vast te houden, zoals boodschappen doen of de kinderen naar school brengen. Plan de activiteiten die u goed aankunt, en wissel ze af met activiteiten die u ontspanning geven. Zorg voor voldoende slaap.

Hoe om te gaan met depressieve partner?

Mensen met een depressie hebben moeite zich te concentreren en zullen vaker warrig zijn. Je kunt je partner helpen met bijvoorbeeld het onthouden van afspraken; Help je partner met goede voeding; Oppassen met adviezen (“als je meer zou sporten zou je je beter voelen”).

Wat zeggen tegen iemand die stress heeft?

Geef je partner of vriend(in) de ruimte om zijn of haar verhaal te doen en soms letterlijk even bij je uit te huilen. Probeer in zo'n gesprek ook niet te (ver)oordelen en geef vooral niet te veel goedbedoelde adviezen. Iemand die kampt met een burn-out heeft vooral steun nodig.